Minisérie

Základní principy a postupy sportovní výživy

Podrobnosti

V této informacemi nabité minisérii se seznámíte se základní funkcí sportovní výživy, se speciální výživou sportovců s cílem maximalizace sportovního výkonu a regenerace, s tím jak sportovní výkon podpořit či jak správně nastavit jídelníček sportovce. Ing. Ivan Mach se s Vámi podělí o své letité zkušenosti z tohoto oboru, ve kterém se pohyboval více než 30 let. Vysvětlí biochemické a fyziologické procesy, které sport provází a o kterých byste měli vědět, a také to, proč je důležité u všech sportovců současně nezapomínat na preventivně-zdravotní účinky stravy a suplementace. Hovoří i o rizicích, na které je u výkonnostních sportů třeba dávat pozor. Webinář vysvětluje, proč jídelníček sportovce, pitný režim a odpovídající sportovní suplementace musí být nastaveny individuálně - např. podle energie sportovního výkonu, s ohledem na potřebnou regeneraci, na určité tréninkové období či jeho fázování. Ing. Ivan Mach, jehož specializací je právě sportovní výživa, vás provede tímto detailně zpracovaným minimem, který by každý sportovec či praktik ve sportovně poradenské praxi měli znát. 

V první lekci Ing. Ivan Mach vysvětluje jak podpořit a maximalizovat sportovní výkon skrze výživu. Hovoří o metabolické typologii a speciálních potravinách (včetně suplementace), o plynulosti, plánování růstu a udržitelnosti výkonu. Součástí přednášky je i téma zdrojů energie podle způsobu jejího čerpání a téma oxidativních systémů. 

Ve druhé lekci se Ing. Ivan Mach soustředí na fyziologii svalů a specifickou podporu jejich růstu a regenerace, uvádí příklady suplementace. Hovoří o cílech optimální výživy svalů, významu rezistenčního tréninku, dopingové problematice a rizicích nesprávně nastavené suplementace, vč. stravy. 

Třetí lekce formuluje jednotlivé požadavky na sportovní jídelníček a suplementaci, které se odvíjejí od konkrétního soutěžního či tréninkového cíle sportovce. Tyto požadavky se mění podle časového období sportovní přípravy (kolik času zbývá k vrcholu), podle fázování a periodicity tréninku, podle somatometrické charakteristiky sportovce a jeho metabolického typu. 

Tato minisérie bude přínosem pro každého aktivního, profesionálního či mladého sportovce, rodiče sportujícího dítěte či poradce se sportovní specializací. Pomůže vám zorientovat se v základních principech a postupech sportovní výživy tak, aby tělo bylo při výkonnostním sportu co nejlépe vyživené.

Co se dozvíte

  • Specifika a cíle sportovní výživy dle individuálních požadavků
  • Jak maximalizovat sportovní výkon výživou
  • Jak správně regenerovat
  • Jak hospodařit s energií potřebnou pro sportovní výkon a jaké jsou její zdroje
  • Využitelnost sacharidů, tuků a bílkovin a jak s nimi při nastavení jídelníčku pracovat
  • Jak přirozeně stimulovat sval k růstu tréninkem, výživou a suplementací
  • Zacílení výživy sportovce dle jednotlivých tréninkových období a specifických cílů
  • Návrhy a možnosti doplňování jídelníčku suplementací
  • Jak vyhodnotit, zda je jídelníček a suplementace efektivní

Obdržíte

  • 3 videonahrávky webinářů (přístup na 1 rok)
  • Prezentaci v pdf
  • Doporučenou literaturu

O lekcích

Lekce 1
  • Jaká jsou specifika a cíle sportovní výživy pro individuálního klienta
  • Výživové náhrady dopingu a doplňky stravy pro sportovce
  • Výživa k maximalizaci sportovního výkonu, k regeneraci po výkonu a k udržitelnému růstu sportovního výkonu
  • Jak hospodařit s energií potřebnou pro sportovní výkon – její doplňování, uvolňování, stimulace
  • Jaké jsou hlavní a další zdroje energie pro sportovní výkon
  • Tzv. energetické systémy – aerobní a anaerobní
  • Výdej energie podle druhu sportu

Lekce 2
  • V čem spočívá svalová práce po stránce anatomie (struktury), biochemie a energizace svalu.
  • Přirozená stimulace svalu k růstu tréninkem, výživou (včetně suplementace) a redukcí hladiny myostatinu
  • Bílkoviny jako základ výživy sportovce (jejich využitelnost, množství, energie, proteinové suplementy)
  • Sportovní výživa jako podpora vytvoření pravidelných pohybových návyků
  • Sportovní výživu a doping nelze spojovat ani u rekreačních sportovců.

Lekce 3
  • Výchozí údaje k sestavení personalizovaného jídelníčku sportovce
  • Zacílení sportovní výživy dle jednotlivých období přípravy a specifických cílů sportovce
  • Obecné vztahy a postupy k sestavení jídelníčku sportovce
  • Možnosti a příklady doplňování jídelníčku sportovce suplementy
  • Jak vyhodnotit účinnost jídelníčku a suplementace

O lektorovi

Mach, Ivan, Ing. CSc.

Ing. Ivan Mach, CSc. vystudoval Vysokou školu chemicko-technologickou v Praze. Je autorem řady původních vědeckých prací a působil jako vedoucí výzkumný a vývojový pracovník na špičkových pracovištích chemického a potravinářského průmyslu. Od sedmdesátých let se věnuje odborné sportovní a dietologické publicistice a lektoroval řadu odborných knižních publikací. Je autorem mnoha titulů knih, překladů, odborných publikací, článků, skript a přednášek. Působí jako lektor řady kurzů, je odborným garantem certifikovaných kurzů výživových poradců Nutris – první a nejstarší školy pro výživové poradce v ČR, kterou v r. 2004 založil. Přednášel na 1. Lékařské fakultě UK v Praze, Masarykově univerzitě v Brně a VŠ Palestra Praha. Je poradcem Lékařské komise Českého olympijského výboru a je veřejně znám jako popularizátor fitness a zdravé výživy v novinách, časopisech, rozhlasu a televizi. Působí jako poradce pro výživu a životní styl, sportovní dietolog a manažer vrcholových sportovců a byl jmenován soudním znalcem v oboru. V r. 2008 založil profesní spolek Alianci výživových poradců ČR, kterou vedl jako prezident do r. 2019.

Základní údaje

Obtížnost
Počet lekcí 3
Délka kurzu 164 minut (65, 59, 40)

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru

Ať máte vše z první ruky.
chci odebírat newsletter